събота, 13 октомври 2012 г.

Сироп от бъз


   


          Черният бъз (Sambucus nigra) вирее навсякъде из България, всеки го познава. Но не всеки знае каква изумителна целебна мощ се крие в това растение. То е цяла аптека срещу какви ли не заболявания.
          Бъзът е силен имуностимулатор, най-ценната българска билка, твърди лечителят Петър Димков. Плодът е най-активната част на растението. Бере се през септември, когато черните плодчета-зрънца са напълно узрели. Има силно антиканцерогенно действие, укрепва организма, повишава съпротивителната му сила срещу грип и други заболявания.


                                                                                                   снимките са от тук

          Все още навсякъде има узрял бъз, така че не сте закъснели да си приготвите този изключително полезен еликсир. Внимавайте само да няма неузрели зелени зрънца, защото са силно токсични. Предпочитайте места далеч от шосетата, където е прекалено замърсено. С ножица отрежете добре узрелите съцветия, измийте ги добре, оставете да изсъхнат и оронете черните зрънца /цапа много, така че работете с ръкавици/. В стъклени буркани насипете слой зърна с дебелина 1,5-2 см и покрийте със същото количество захар. Редувайте докато запълните буркана, но не съвсем догоре, защото кипи,  като най-горния слой трябва да е от захар. Покрийте гърлото на буркана с парче марля, завържете и оставете за 3 седмици на светло, но не пряко огрявано от слънчева светлина място. Прецедете получилия се сироп през няколко слоя марля като внимавате да не попадне зрънце, защото ще ферментира. Налейте в сухи бутилки и съхранявайте на хладно място.*








          Започнете да пиете сиропа в края на октомври по 1 с.л. сутрин на гладно** концентриран или разреден в чаша вода.




*Аз съхранявам в хладилника
**За деца над 5 г - по 1 ч.л., а между 2-5 г - задължително разреден с вода


  

25 коментара:

  1. Мариетка, признавам си, че не знаех за тези лечебни свойства на бъза. Наистина е като природна аптека. Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Габи, радвам се, че съм била полезна!
      Хубава неделя!

      Изтриване
  2. Явно напоследък телепатията при нас е много честа :) Нашия буркан със суровината навърши две седмици, Мише едва чака третата и го започва.
    Той е редовен в това отношение - прави си разни отвари, смеси, а наложените зърна бъз - май трета година. И си пие всичко.
    Сега ще ме подстрекаеш и аз да взема да пия.
    С такива хубави снимки :))
    Поздрави и хубав неделен ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ха-ха, Пепи, вЕрно мислим еднакво...а за пиенето - щом имаш, давай смело - гарантирам ти, че даже хрема няма да хванеш цяла зима. Следващите дни го дават топло и ще се поразходя да заредя още един-два буркана, че ще пием всички тази есен.
      Поздрави и до скоро!

      Изтриване
  3. Мариета,наистина много полезен сироп!И много красива фотосесия!Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  4. Много полезна публикация, прекрасно "илюстрирана" със страхотни снимки. Благодаря, Ети!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се да съм полезна, Мис Емералд, а сиропът наистина е чудодеен!
      Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  5. Преди години редовно правех този сироп, но сега не мога да го пия, че е много сладък и се отказах (:. Наистина е много полезен. Даже това , което остава след изцеждането варех малко и ставаше като конфитюр. И въпреки многото семенца, ни харесваше и си го намазвахме на филии хляб за закуска :)
    Ети, поздравления за чудесното поднасяне и страхотните снимки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Тилиа! Знам, че може и с мед да се прави, но не съм пробвала...
      Хубава и спокойна неделя!

      Изтриване
  6. Браво за публикацията,Мариета!Много хубави снимки.ПодсЕти ме,че трябва да прецедя моя...:))) И аз го правя точно така,само че го държа на тъмно място.Вече трета година.Наистина е вълшебен този еликсир-дано повече хора да го видят.Аз го взимам 20 дни през есента и благодарение на него не се разболявам цяла зима.Ако случайно усетя че започвам да се разболявам-започвам пак да го взимам-сутрин и вечер-обикновено трае 2-3 дни.Поздрави и хубава неделя! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Диди, особено за уточнението с двойната доза в началото на боледуване - ще го имам предвид.
      Спокойна и уютна неделя ти пожелавам!

      Изтриване
  7. Научих нещо ново - благодаря ти!
    Поздрави и хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Поздрави и на теб, Елти! Грабвай ножиците - има толкова много бъз тази есен, само чака някой да го набере...

      Изтриване
  8. Никога не съм правила от плодовете на бъз, единствено от дървесен:). Много полезна публикация и страхотни снимки! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, трябваше да уточня, че става въпрос за тревистия бъз, а не за дървовидния, но понеже по нашия край двете растения имат различни наименования /на дървовидния казваме свирчовина и от него ползваме цветовете - за напитка, подобна на швепс, и изсушени - за чай/ реших, че няма да се обърка...а иначе все още има много зрял бъз и можеш да си приготвиш сироп.
      Поздрави и хубава неделя!

      Изтриване
  9. Чудесна публикация, Ети. Много полезна и точно навреме. Аз навремето си спомням, че правехме сироп от цвета на бъз, но за този сироп едва сега научавам. Много е полезно това, което си споделила и снимките са чудесни както винаги. Благодаря ти!

    Прегръдки, Ети и един прекрасен неделен ден от мен! :)

    ОтговорИзтриване
  10. Много ми хареса и ми беше безкрайно любопитно да науча тези подробности, Мариета! Спорна нова седмица ти желая! :)

    ОтговорИзтриване
  11. Това е доста силен натурален имуностимулант! :)

    ОтговорИзтриване
  12. Все се каня и аз да направя ама едни казват че от тревистия бъз не ставало други че само от дървесния става а тука няма такъв .Сега вече ми е ясно как да си направя тъй че ще пробвам!
    Благодаря ти Мариетче за страхотната публикация!
    Прекрасна седмица!

    ОтговорИзтриване
  13. Майстор си ми ти голям,скъпа!Всичко правиш и умееш,ето сега и този сок,какъв цвят има само!
    Отивам да прочета отново последната част на онази публикация от тазгодишното ви скитане с мотора,защото познай къде отивам тази седмица :) .
    Прегръдка от мен и хубава,слънчева и емоционална есен на цялото семейство!

    ОтговорИзтриване
  14. Аз приготвям сироп от белия бъз.Много е освежаващ и приятен за летните дни :)Сега мога , да се възползвам и от твоята рецепта за черния бъз.

    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  15. Аз правя този сироп от няколко години и го пием всички, но тъй като ми прекисва от топлото време, си го държа в хладилника трите седмици, после като го изцедя за всеки случай пак го държа в хладилник, или за по-сигурно го заварям в малки бурканчета да не ферментира, че имам и такъв случай

    ОтговорИзтриване
  16. Задължително ще си направя и аз.

    ОтговорИзтриване